Monday 13 June 2011

Tips Menghadapi Dugaan...

semua manusia kat muka bumi ini tidak dilahairkan sempurna...
sama ada dari segi fizikal ataupun mental...
kita tidak akan lari dari di uji oleh Sang Pencipta...
sebagai hambaNya yang bertakwa...
haruslah kita menghadapi segala dugaanNya dengan tabah dan sabar...

hahahaha..dah mcm penceramah bebas plak aku nie kan ???
ada kwn aku nie...dye ngan family dye byk sgt dugaan...
so aku wat entry khas untuk dye...

dear fren...
plzzz read this.....

TIPS UNTUK MENGURANGKAN DUGAAN HIDUP....

  • biasakan diri dalam keadaan berwuduk
  • perbanyakkan membaca Al-Quran
  • banyakkan solat sunnat
  • selalu berdoa kepada Allah
  • bersangka baik dengan Allah
  • lakukan kegiatan luar seperti bersukan
  • amal diet dengan disiplin
  • menangis dengan sepuas hati
  • hargai kebolehan diri sendiri
  • cintai diri sendiri
doa ketika ditimpa musibah

maksudnya : 
Mencukup Allah bagi agamaku, mencukupi Allah bagi duniaku, mencukupi Allah bagi apa yang menyusahkan aku, mencukupi Allah bagi yang menganiaya aku, mencukupi Allah orang yang berniat jahat kepadaku, tidak ada daya upaya dan tidak ada kuasa melainkan pertolongan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.






RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL


-eita bullah-

No comments: